Čo je VEU/ITV ?
Vysokoefektívne učenie VEU/Integrované tematické vyučovanie /ITV/
Vzdelávací model ITV /vysokoefektívneho učenia/ je vyučovacia metóda amerických autoriek Susan Kovalik a Karek Olsen, prispôsobená na slovenské podmienky je akreditovaná MŠ SR a overená v praxi už viac ako 15 rokov.
ITV je označované ako humanistické, na dieťa orientované vyučovanie, ktoré je založené na účasti detí a ich praktických skúsenostiach. Vyznačuje sa špecifickými črtami, ako sú: zmysluplný obsah, neprítomnosť ohrozenia, obohatené prostredie, rešpektovanie dieťaťa, primeraný čas na prácu, okamžitá spätná väzba medzi učiteľom a žiakom, nácvik postupov tímovej spolupráce, dokonalé zvládnutie, slovné hodnotenie. Klasické 45 min. hodiny sú nahradené dlhšími časovými úsekmi- cca 90 min., v nich sa spájajú 2-3 predmety, pozornosť dieťaťa je sústredená na tú ktorú tému.
Hlavné rozdiely medzi ITV vyučovaním a tradičným vzdelávaním sú:
* dieťa má pozitívny vzťah k škole
* absencia strachu a stresu z vyučovania
* dieťa je aktívne, nebojí sa prejaviť
* žiadne alebo menej domácich úloh
* rešpektovanie dieťaťa
* adekvátny čas na vypracovanie úloh v škole
* možnosť výberu
* rozvoj kreativity a komunikačných schopností dieťaťa
* celková priateľská a rodinná atmosféra v triede, dôraz na podporu sociálnych zručností
* pravidlá a otvorená diskusia o problémoch
* absencia šikanovania
* koncepcia striedania práce a relaxu
* slovné hodnotenie vyzdvihujúce osobné úspechy a snahu a poukazujúce na to, čo treba precvičiť - koncipované motivačne a priateľsky
https://www.ask21.sk/sk/Category/30/asociacia-susan-kovalikovej-Vysoko%20efektívne%20učenie.proxia
Čo je RZŽ?
Rozvoj životných zručností
Metodika rozvoja životných zručností vytvára prostredie bez pocitu strachu a napätia motivuje používať spoločné normy správania sa v triede.
AKTÍVNE POČÚVANIE- sústredené počúvanie so zámerom pochopiť/ ušami, očami, srdcom/
SPOLUPRÁCA- preferovanie skupinovej práce pred individuálnou - pochopenie významu a výhod spolupráce, spolupráca ako prirodzená stratégia, aj bez neustálej pomoci zo strany dospelých, vyššia frekvencia návrhov spoločných riešení
STAROSTLIVOSŤ- všímať si, čo potrebujú íní, pomáhať im starať sa o nich
PRIATEĽSTVO- vedieť si vybrať a udržať priateľa pomocou vzájomnej dôvery a starostlivosti
https://wordwall.net/resource/36921737/vla4-veľkomoravská-ríša